Wczytywanie…
Edu Lifestyle
7 minut czytania
298 wyświetleń

Trend refill – w kierunku gospodarki cyrkularnej na co dzień

Gospodarka Obiegu Zamkniętego to termin, który od jakiegoś czasu pojawia się na ustach nie tylko ekologów, ale też przedstawicieli świata biznesu. Dążąc do zrównoważonego rozwoju, zwraca się uwagę na to, by jak najwięcej towarów dało się ponownie wykorzystać. Sygnałem takiego podejścia jest trend refill. Na czym on polega? Jak to wygląda w praktyce, na przykładzie konkretnych firm?

Gospodarka cyrkularna szansą dla planety 


Zgodnie z definicją portalu edukacyjnego “GOZ w Praktyce”, gospodarka cyrkularna to 
model (...), w którym produkty i usługi są przedmiotem obrotu w zamkniętych pętlach lub cyklach. Jej głównym celem jest planowanie procesów produkcyjnych w taki sposób, aby można było utrzymać jak największą wartość produktów, materiałów i części. 

Zatem konieczne jest tworzenie takich towarów, które mają długą żywotność. Kolejne istotne kwestie to optymalizowanie procesów ponownego użycia, renowacji, reprodukcji i recyklingu wszelkich produktów i materiałów1.

 

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że obieg zamknięty to często jedyny sposób na to, by walczyć z niechcianymi, nierozkładającymi się odpadami. Nie da się w nieskończoność tworzyć miejsc do składowania opakowań, których nie da się wykorzystać ponownie. Z takiego założenia wychodzą dziś firmy wdrażające politykę refill. 

Refill (ang.) oznacza “ponowne wypełnienie” Chodzi o to, by raz wykorzystane przez konsumentów opakowania służyły do wielokrotnego napełniania danym produktem. Na przykład, by do puszki dosypywać kawę lub musli z opakowania uzupełniającego, a nie kupować za każdym razem nową puszkę. 

Opakowania uzupełniające są oszczędne pod kilkoma względami: są wykonywane z monomateriałów, powstają przy użyciu mniejszej ilości surowca pierwotnego, są lżejsze i łatwiejsze w transporcie, tańsze w produkcji, a przez to ich cena na sklepowej półce jest ostatecznie wyraźnie niższa. Zachęca się ponadto klientów do tego, by nosili ze sobą własne pojemniki i w ten sposób oszczędzali zasoby na co dzień. 


Drogeryjne rozwiązania dla gospodarki cyrkularnej 

 

Na polskim rynku kosmetycznym prośrodowiskowe rozwiązania wprowadza marka Yope, która oferuje  opakowania uzupełniające. W swoich punktach sprzedaży i na stoiskach opatrzonych logo Yope (np. w sklepach Carrefour Bio!), stawia tzw. automaty Swapp. Produkty w płynie można więc przelać z maszyny bezpośrednio do własnego pojemnika. Działania marki Yope promowane są hasłem: “Uzupełniaj, nie wyrzucaj!”. 

Z podobnego założenia wyszła polska marka kosmetyków i chemii gospodarczej OnlyBio. Firma ta otworzyła w łódzkiej Manufakturze automatyczną stację refill. Dzięki niej klienci mogą napełnić zużyte butelki wielorazowe kosmetykami OnlyBio lub środkami czystości OnlyEco. 

W tej samej Manufakturze powstało jeszcze jedno miejsce promujące ideę refill. W specjalnie zaprojektowanej przestrzeni drogerii Rossmann postawiono dystrybutory kosmetyków do samodzielnego napełniania własnych butelek. W ten sposób można uzupełnić domowe zapasy żeli do mycia ciała, szamponów, płynów do naczyń lub do prania.

Podobne podejście widać również za granicą. Docelowo, słynna sieć drogerii The Body Shop, ma zamiar wprowadzić programy ponownego napełniania i recyklingu w aż 400 swoich sklepach2. Po zużyciu produktu klient samodzielnie czyści butelkę i zwraca ją do sklepu w celu uzupełnienia.

Według agencji marketingowej Mintel, sklepowe “napełniacze” stanowią jeden z najsilniejszych współczesnych trendów w handlu stacjonarnym3. Z kolei francuska marka kosmetyczna L'Occitane en Provence obliczyła, że wdrożenie systemów uzupełniania umożliwi zmniejszenie globalnego zużycia plastiku aż o 10 proc4.  

 

Nie tylko dla kosmetyków i chemii domowej

 

Jak wynika z raportu “THE NEW PLASTICS ECONOMY GLOBAL COMMITMENT” (2019), 36% badanych firm wdraża obecnie pilotażowe modele biznesowe ponownego użycia5. Dotyczy to różnych sektorów, nie tylko kosmetycznego. 

Przykład? PepsiCo, które niedawno nabyło SodaStream, czyli alternatywny mechanizm dostarczania wody gazowanej przy użyciu butelek wielokrotnego użytku. Według założeń powinno to doprowadzić do ograniczenia około 67 mld plastikowych butelek do 2025 r. 

Do trendu gospodarki obiegu zamkniętego nawiązują też coraz częściej firmy z obszaru logistyki. Ponowne wykorzystanie opakowań wielokrotnego użytku i zwrotnych opakowań promują takie międzynarodowe marki jak RePack czy Loop (platforma zakupowa TerraCycle)6

Nadzieja na zmianę? 

 

Po raz kolejny przekonujemy się o tym, że wielkie zmiany nie zawsze wymagają wielkich kroków. Nieco inny model dostarczania produktu przez producenta w połączeniu z pojawieniem się nowych przyzwyczajeń wśród konsumentów, mogą dać świetne rezultaty. Oczywiście nie jest to rewolucja, a raczej ewolucja. Jednak już sam fakt, że marki poszukują bardziej przyjaznych środowisku rozwiązań (nawet jeśli są to działania u podstaw nakierowane na CSR), świadczy o czymś pozytywnym. 

W SILBO wierzymy w to, że zmiana opakowań na bardziej ekologiczne, przynosi dużo dobrego. Zwłaszcza jeśli za trendem środowiskowym idzie także jakość, potwierdzona  w formie prestiżowych certyfikatów. 

Sprawdź pełnię naszych możliwości na www.silbo.pl

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1https://gozwpraktyce.pl/slownik/gospodarka-cyrkularna/
2https://packagingeurope.com/Packaging-Trend-Focus-2021-refill-landscape/
3https://www.mintel.com/global-packaging-trends
4https://www.newplasticseconomy.org/assets/doc/Global-Commitment-2019-Progress-Report.pdf
5https://www.newplasticseconomy.org/assets/doc/Global-Commitment-2019-Progress-Report.pdf
6https://www.newplasticseconomy.org/assets/doc/Global-Commitment-2019-Progress-Report.pdf

Zobacz również:

O firmie

Silbo – eksperci w produkcji opakowań. Mając 20 lat doświadczenia w branży. Wspieramy ochronę środowiska na wielu płaszczyznach, między innymi poprzez kreowanie nowych, biokompostowalnych standardów w dziedzinie produkcji opakowań. Skupienie na innowacjach, ekologii oraz kwestii jakości są głównymi wartościami na których jest oparta działalność SILBO.

Zobacz więcej

background image background image

Otrzymane certyfikaty

certificate certificate certificate certificate certificate certificate certificate certificate