Klienci kupują oczami - czyli dlaczego opakowanie produktu jest takie ważne
Nie od dziś wiadomo, że klienci “kupują oczami”. Zwracają uwagę na wygląd artykułu, na jego znaki charakterystyczne, na to, czym się wyróżnia. Podczas codziennych zakupów skupiają się na tym, co szczególnie przyciąga ich wzrok na sklepowej półce wypełnionej po brzegi.
Zgodnie z danymi firmy Catalpha Advertising & Design, ponad połowa, bo 61 proc. klientów preferuje produkty niestandardowe1. Czyli takie, które w jakiś sposób wyróżniają się na tle innych, dają wartość dodaną, której trudno szukać u konkurencji.
W SILBO wychodzimy z założenia, że takie same potrzeby konsumenckie dotyczą sektora opakowań.
Nie oceniajmy książki po okładce?
Mówi się, że książki nie ocenia się po okładce, ale nie zawsze ta zasada odnosi się do marketingu i sprzedaży. Atrakcyjnie opakowany produkt po prostu skłania do zakupu. Dzieje się tak z kilku powodów.
Przede wszystkim, dobry wygląd podświadomie kojarzy się z dobrą jakością i z dobrym smakiem. Nieciekawe, mało wyraziste opakowanie zadziała na percepcję klienta wprost odwrotnie, to znaczy będzie budzić skojarzenia co najmniej z niedbałością, a w najgorszym razie z wątpliwym gatunkiem. Wystarczy zwrócić uwagę na to, jak opakowane są tanie produkty pod markami detalistów. Zarówno materiał, z jakiego zostały wykonane, jak również ograniczone kolory, mało oryginalny kształt i minimalistyczne liternictwo, świadczą o tym, że są to artykuły niedrogie, ale też z niskiej półki (dosłownie i w przenośni).
Kolejna kwestia to czas kontaktu z produktem, zwłaszcza w odniesieniu do artykułów spożywczych. Klient zwykle podejmuje decyzję szybko i spontanicznie. Mając na liście zakupowej “JAKIEŚ” ziemniaki, czy “JAKĄŚ” sól, będzie wybierać to, co przyciągnie jego wzrok w ułamku sekundy. A opakowań do wyboru jest sporo, bo – jak wynika z badań – aż 54 procent konsumentów wybiera na swoje miejsce zakupów super- i hipermarkety, natomiast większość z nich chce w nich spędzać jednorazowo maksymalnie godzinę2.
Bywa też tak, że konsument po prostu lubi dany produkt, bo na przykład odpowiada mu jego smak, a wówczas opakowanie nie pełni dla niego funkcji “przyciągania uwagi”, tylko odgrywa rolę identyfikującą. Liczy się więc także to, by etykieta była na tyle charakterystyczna, by jednoznacznie wskazywała na konkretną markę i rodzaj towaru. Wiedzą o tym doskonale osoby odpowiedzialne za rebranding – na przykład przekształcając markę spożywczą BAHLSEN w LORENZ zadbano o to, aby opakowania wyglądały ciągle tak samo, bo klienci są do nich przyzwyczajeni i tak je kojarzą.
Ciekawe opakowania, czyli jakie?
W SILBO dostrzegamy potrzebę tworzenia nie tylko ekologicznych i jakościowych opakowań, ale także takich, które będą przyciągać wzrok. Przykładem są nasze opakowania papierowe z okienkiem. W atrakcyjny sposób prezentują zawartość, pozwalając ocenić to, co wewnątrz. Poza tym od razu wskazują na lepszy jakościowo produkt, bo przecież technologia produkcyjna jest w takim przypadku bardziej zaawansowana w porównaniu z wytwarzaniem klasycznych rozwiązań.
Wykorzystując przyjazne środowisku farby wodne, dbamy o wysoką jakość nadruku. Dzięki temu logo i nazwa produktu są bardzo wyraziste i od razu zwracają na siebie uwagę. Łatwo można więc zidentyfikować, z jakim artykułem ma się do czynienia.
Możliwości produkcyjnych jest jednak znacznie więcej. Jeśli jesteś klientem biznesowym i poszukujesz firmy, która wykona dla ciebie opakowania wyróżniające się na rynku i zwiększające sprzedaż, skontaktuj się z nami, a zaproponujemy ci indywidualnie skrojoną ofertę, która spełni twoje wymagania.
1 Źródło: https://blog.catalpha.com/three-ways-to-attract-more-customers-with-effective-packaging-design
2 Dane pochodzą stąd: https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/jak-polacy-robia-podstawowe-zakupy-badanie,157186.html
Zobacz również:
Najczęściej czytane
O firmie
Silbo – eksperci w produkcji opakowań. Mając 20 lat doświadczenia w branży. Wspieramy ochronę środowiska na wielu płaszczyznach, między innymi poprzez kreowanie nowych, biokompostowalnych standardów w dziedzinie produkcji opakowań. Skupienie na innowacjach, ekologii oraz kwestii jakości są głównymi wartościami na których jest oparta działalność SILBO.