Opakowane w ekotrend: jak pakować towary do wysyłki i nie szkodzić środowisku?
Coraz częściej kupujemy przez internet. Te nawyki zakupowe klientów wymuszają na sklepach podejmowanie decyzji o tym, w co opakowywać wysyłany w świat towar. Większość, ze względów ekonomicznych, składnia się ku plastikowi: folie bąbelkowe, folie stretch, taśmy itd. Ale okazuje się, że są lepsze, bardziej przyjazne środowisku rozwiązania. Jakie? Pokazujemy w naszym tekście.
E-commerce nakręca handel
Sprzedaż opiera się dziś na e-commerce. Mówią o tym dane, na przykład te zgromadzone w serwisie Statista. W 2020 roku sprzedaż detaliczna e-commerce na całym świecie wyniosła 4,28 bilionów dolarów. Prognozuje się, że przychody z e-sprzedaży wzrosną do 5,4 bilionów dolarów w 2022 roku. Zakupy online to jedna z najpopularniejszych aktywności online na całym świecie, a największym rynkiem e-commerce jest obecnie Turcja1.
Z innych statystyk odnoszących się do biznesu na świecie, wynika natomiast, że w roku 2021 ponad 2 miliardy ludzi ma korzystać z handlu online2.
Trend ten widać także na poziomie poszczególnych państw. Pokazują to rekordy zebrane przez Gemius w raporcie “E-commerce w Polsce 2020”. Wynika z niego, że aż 73 proc. ankietowanych Polaków to e-konsumenci. Wartość ta, w stosunku do zeszłego roku, urosła o 11 punktów procentowych.
Wysyłać w świat ekoprzesłanie
Wzrost znaczenia sektora handlu online wygenerował nowe wyzwania. Zwłaszcza takie na poziomie ekologii. Skoro niemal każdy produkt da się dziś zamówić wysyłkowo, to także każdą najmniejszą paczkę trzeba jakoś opakować. A każde opakowanie to potencjalny odpad. Dlatego najbardziej świadome środowiskowo firmy stawiają dziś na eko rozwiązania w postaci:
- kartonów z recyklingu,
- papierowego wypełnienia z makulatury (alternatywa dla folii bąbelkowej),
- szara taśma papierowa (zamiast foliowej z PVC),
- kopert i worków z brązowego papieru,
- jutowych wstążek (zamiast sztywnych plastikowych obręczy),
- ekologicznych klejów ze skrobi aktywowanej wodą.
Ciekawą propozycją są skropaki. To elementy przypominające wyglądem chrupki kukurydziane. Spełniają swoją rolę jako wypełnienie i zabezpieczenie przesyłki w transporcie. Wystarczy jednak zanurzyć je w wodzie, by niemal natychmiast się rozpuściły.
Zmiany wymuszane przez konsumentów
To konsumenci nakręcają kołowrotek zmian na rynku i dotyczy to także sektora e-commerce. Zgodnie z raportem Green Generation 2020, aż 80 proc. internautów zauważa nieekologiczne nawyki wśród dostawców handlujących wysyłkowo. A 60 proc. badanych jest zdecydowanie za wdrożeniem dobrych praktyk proekologicznych w zakresie pakowania przesyłek.
Firmy, wsłuchując się w głos swojej grupy docelowej, coraz częściej dają klientom wybór. Przy finalizacji zamówienia, wybierając sposób dostawcy, można wybrać opcję pakowania ekologicznego. Nawet jeśli za taką usługę trzeba dopłacać, konsumenci i tak często wybierają właśnie tę opcję.
Odpowiedzią na te nowe potrzeby jest też ciekawy typ contentu na YouTube, w którym przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie pokazują widzom, jakie są ich eko sposoby na pakowanie przedmiotów do wysyłki. Filmy tego typu mają niekiedy po kilkadziesiąt tysięcy (i więcej) wyświetleń, co pokazuje zainteresowanie taką tematyką. Przykładowe nagrania znajdziecie TUTAJ i TUTAJ.
Strategie dla lepszego opakowywania towarów do wysyłki
Chcesz, by twój biznes wysyłkowy był bardziej eko? Poniżej przedstawiamy w kilku punktach strategię dla bardziej racjonalnego opakowywania towarów na rynku e-commerce.
- Unikaj nadmiaru. Każdy z nas na pewno kojarzy sytuację, gdy zamawiał naprawdę mały przedmiot, a przychodził on w gigantycznym opakowaniu, zupełnie nieadekwatnym do zawartości. Niestety, to częsta sytuacja, która wynika z tego, że w magazynie znajdują się po prostu zbyt mało zróżnicowane gabarytowo kartony. To rezultat umów z przewoźnikami, którzy mają cenniki skorelowane z rozmiarami paczek i pakowanie w inne wymiary opakowania zwyczajnie się nie opłaca. Pracownicy mają zatem do dyspozycji wyłącznie ograniczoną ich liczbę, co wymusza na nich taki, a nie inny wybór. Staraj się dbać o to, by opakowania były mikro, mini, średnie, duże i XXL oraz przybierały różne kształty. Po to, by uniknąć marnowania zasobów i zmniejszyć koszty wysyłki.
- Zminimalizuj plastik. Stretch zastąp papierem lub włóknem celulozowym. Klasyczną taśmę pakową zamień na papierową, z naturalnego pochodzenia klejem. Kartony pokryte niedającą się recyklingować folią substytuuj takimi, które podlegają prostej segregacji. Wypełnienie z folii bąbelkowej? Postaw raczej na skropaki. Staraj się znaleźć jak najwięcej przyjaznych środowisku alternatyw. Może się nawet okazać, że są one tańsze od dotychczas stosowanych rozwiązań.
- Wybierz opakowania z surowców odnawialnych. Jeśli chcesz, by twoje produkty wyróżniały się graficznie i wyglądały atrakcyjnie, nie musisz ograniczać się tylko do szarego papieru i zwyczajnych kartonów. Ale istnieją przecież biodegradowalne opakowania, na przykład te dostarczane przez SILBO. Szybko się rozkładają, a w procesie zadrukowywania zastosowano ekologiczne farby wodne. Doskonałe odwzorowanie kolorów, wysoka jakość potwierdzona certyfikatami, przyjazność dla środowiska – wszystko to charakteryzuje nasze opakowania. Jeśli więc poszukujesz ciekawych rozwiązań dla swojego biznesu e-commerce, warto się z nami skontaktować.
- Wdrażaj rozwiązania wielorazowe. Stosuj trwałe opakowania, które da się wykorzystywać ponownie. Możesz zachęcać klientów do odsyłania ich na takiej samej zasadzie, jakby zwracali towar. Zaoferuj gotowy formularz zwrotu opakowania do nadania na poczcie lub w paczkomacie i zachęcaj do takiej praktyki, oferując rabat na kolejne zakupy. Z podobną propozycją wyszedł pod koniec 2019 roku gigant internetowy Zalando, który testował ekologiczne opakowania przeznaczone do odesłania do nadawcy. Klienci zareagowali na to entuzjastycznie3.
1 https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/
Zobacz również:
Najczęściej czytane
O firmie
Silbo – eksperci w produkcji opakowań. Mając 20 lat doświadczenia w branży. Wspieramy ochronę środowiska na wielu płaszczyznach, między innymi poprzez kreowanie nowych, biokompostowalnych standardów w dziedzinie produkcji opakowań. Skupienie na innowacjach, ekologii oraz kwestii jakości są głównymi wartościami na których jest oparta działalność SILBO.